П`ятниця, 05.09.2025, 04:58
Вітаю Вас Гість | RSS

Щур Воладимир Михайлович - Вугледарський НВК

Мій досвід

Формування рис майбутнього захисника України на уроках з курсу «Захист Вітчизни» і в позаурочний час

     У статті 65 Конституції України зазначено: «Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України».
   Ураховуючи суспільно-політичну ситуацію, що склалася в Україні, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо.
    Проблема військово-патріотичного виховання молодих людей складна і багатогранна. Вирішенню її різноманітних аспектів на засадах народної педагогіки та наукового психолого-педагогічного знання приділено значну увагу у працях класиків вітчизняної педагогіки та науковців сьогодення: В. Базилевича, М. Баки, І. Беха, О. Вишневського, М. Зубалія, В. Івашковського, В. Каюкова, О. Кириченка, В. Коржа, М. Поночового, М. Томчука та багатьох інших. Предмету «Захист Вітчизни» у системі військово-патріотичного виховання учнівської молоді відведено провідну роль з виховання старшокласників і їхньої підготовки до виконання одного із найвагоміших патріотичних обов’язків – захисту Батьківщини.
    Отже, навчальний заклад має стати для кожної дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єднанню українського народу та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві. Прищеплення учням конституційного обов’язку, патріотична свідомість, національна гідність, психологічна готовність визначатимуть рівень спроможності захисту Батьківщини громадянами України під час їхнього перебування в мобілізаційному резерві держави. Ким би за фахом не стали наші випускники школи, захисниками Вітчизни вони мають бути в першу чергу.
    Військово-патріотичне виховання учнів – це комплекс заходів щодо формування у них особистісних якостей, необхідних для захисту Вітчизни, духовної  та психологічної готовності зі зброєю в руках захищати Українську державу, її територіальну цілісність, інтереси народу України.
Завданнями військово-патріотичного виховання молоді є:
  • формування почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії, культурних та історичних цінностей;
  • виховання громадянських почуттів і свідомості, поваги до Конституції та інших законів України, соціальної активності і відповідальності за доручені державні та громадські справи;
  • формування здібностей до аналізу зовнішнього та внутріполітичного становища, вміння на цій основі самостійно адекватно оцінювати події, що відбуваються у державі і світі, свою роль та місце в цих подіях;
  • створення нормативно-правової бази та комплексу заходів щодо виховання патріотичних почуттів і свідомості громадян України;
  • формування прагнення до оволодіння військовими знаннями, відповідного рівня фізичної підготовки та витривалості;
  • підвищення престижу військової служби, формування і розвиток мотивації, спрямованої на підготовку до захисту Української держави і служби у Збройних силах України.
    Підготовка майбутніх захисників Вітчизни в навчально-виховних закладах держави є прямою нормативною вимогою статті 3 Закону України «Про загальну середню освіту», де йдеться про те, що загальна середня освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання й виховання в інтересах людини, родини, суспільства та держави. А інтереси держави, згідно з Конституцією України, потребують їх захисту.
     Активність військово-патріотичної роботи серед учнів обумовлена в першу чергу історичними факторами: багатовіковим цілеспрямованим нищенням національної свідомості народу, самої ідеї державності й незалежності України,  фальсифікацією її історії, приниженням культури та мови, які є фундаментом патріотизму кожного народу.
    Відповідно до статті 11 Закону України «Про Збройні сили України», війсково-патріотичне виховання молоді здійснюється на національно-історичних традиціях України. Це означає, що патріотизм нашої молоді має базуватися на фундаментальному знанні своєї історії та культури, його основою повинні стати героїчні традиції запорізького козацтва, січових стрільців, вояків УПА, мужність і самовідданість борців із німецьким фашизмом, сучасні приклади самовідданості і мужності, бо й їхні батьки мобілізовані й застосовують зброю, працюють волонтерами, беруть участь у громадських акціях.
    Отже, завдання школи – підготувати учня як захисника Батьківщини. Саме сучасна школа може забезпечити виконання цього завдання, адже на заняттях з навчального предмета «Захист Вітчизни» сто відсотків допризовної молоді отримують початкову військову підготовку, формують почуття патріотичної свідомості та національної гідності. Тому актуальною метою предмета «Захист Вітчизни» та військово-патріотичного виховання молоді в наш час є формування в молоді високої патріотичної свідомості, національної гідності, готовності до виконання громадянського і конституційного обов'язку щодо захисту національних інтересів України.
   Мій практичний досвід дає підстави говорити, що викладання предмета «Захист Вітчизни» є головним, навколо якого розвивається вся військово-патріотична робота в нашій школі. На передній план виходять гуманістичні ідеї та орієнтири, що ґрунтуються на повазі до особистості кожного учня, турботі про його духовний і фізичний розвиток.
    В сучасній ситуації надзвичайно зростає роль предмета «Захист Вітчизни» як складової частини військово-патріотичного виховання, спрямованої на підготовку юнаків у теоретичному, практичному, фізичному і психологічному плані до майбутньої військової діяльності.
   Основною організаційною формою курсу «Захист Вітчизни» є урок. На моїх уроках учні дізнаються, що героїзм як головний компонент військово-патріотичного виховання, як окрема педагогічна категорія має ряд специфічних рис, а саме: жодна галузь людської діяльності не потребує такої сили духу, маральної стійкості, як військова; бойова діяльність за своїм характером вимагає виняткової рішучості й високого психологічного навантаження; смертельний ризик на війні – не виняток, а правило. Під час навчальних занять стосунки з учнями будую на основі вимог загальновійськових статутів в обсязі тем, що вивчаються. Учні знайомляться із специфікою військової праці, готуються до виконання обов'язків солдата, дізнаються про особливості служби в Збройних Силах України, виховують в собі якості, необхідні майбутньому воїнові. Програма допризовної підготовки дозволяє під час вивчення кожної теми використовувати матеріали із життя воїнів у мирний час і пропагувати на уроках приклади героїчного минулого українського народу і сучасних подій, які відбуваються в нашій державі. На уроках з юнаками обговорюю книги, фільми з героїчної тематики, запрошую випускників школи, які пройшли військову службу в Збройних Силах України або навчаються зараз у військових навчальних закладах, і цим самим я спонукаю їх до професії військової діяльності. На історичних прикладах майбутні захисники Вітчизни переконуються, що мужність має різні форми прояву у вигляді хоробрості, героїзму, стійкості, витривалості, самопожертви, принциповості. За допомогою засвоєння бойових традицій минулого я на своїх уроках формую такі риси характеру як стійкість, мужність, безстрашність, гордість за свій народ.
   Для більшості юнаків отримання первинних знань, умінь і навичок з предмету «Захист Вітчизни» є першим і часто останнім кроком оволодіння військовою наукою. Я намагаюся дати їм необхідний багаж знань та навичок, які вони зможуть використати під час виконання свого конституційного обов’язку, пов’язаного із захистом Вітчизни.
    Кожний свій урок я починаю з шикування учнів та військового вітання, перевірки наявності учнів і тренування навчального підрозділу з викладання стройових прийомів. У процесі вивчення нового матеріалу, закріплення та перевірки рівня засвоєння знань учнями реалізовуються дидактичні принципи науковості, доступності, зв’язку з життям, ефективно застосовуються проблемні методи.
    Під час вивчення тем розділів «Збройні Сили України на захисті Вітчизни» та «Статути Збройних Сил України» розглядаю структуру Збройних Сил України, розповідаю про історію військового мистецтва українського народу, реформування і перспективи розвитку національних Збройних Сил, знайомлю з основними положеннями організації внутрішньої і вартової служби, повсякденної життєдіяльності військ. Вивчення розділу спрямовано на формування у молоді ідеалу патріота, захисника Вітчизни на прикладах героїчної боротьби українського народу за незалежність. Ці уроки дозволяють розкрити учням важливі вимоги до морально-бойових якостей воїнів, формувати почуття національної гордості за Збройні сили України, за Батьківщину.
      У розділі «Тактична підготовка»  учні вивчають основні положення щодо підготовки та ведення сучасного бою механізованим відділенням, навчаю учнів пересуватися на полі бою, готувати вогневу позицію і вести спостереження, а також вони набувають первинні навички в діях у наступі та обороні у складі бойових груп і відділеннях. Все це учні вивчають на теоретичних заняттях. Вивчаючи теми розділу «Тактична підготовка», пропоную учням  розглянути ситуації, у яких треба знайти і прийняти правильне рішення у короткий термін. Такі заняття сприятимуть  морально-психологічній готовності молоді до військової діяльності і формують відповідальність за власні вчинки та рішення.
     На заняттях з вогневої підготовки старшокласникам надається можливість показати переваги нашої стрілецької зброї. Знайомлю з будовою, роботою частин і механізмів стрілецької зброї, ручних осколкових гранат. Для цього використовую схеми, плакати, відеофрагменти, макети зброї. Застосовую наступні методи: розповідь, демонстрація, показ, практичне виконання. На практичних заняттях юнаки тренуються у неповному розбиранні та складанні автомату Калашникова, споряджені магазина патронами, вчаться основним прийомам і правилам стрільби з пневматичної гвинтівки тощо.  Ці уроки дисциплінують учнів, виховують цікавість до стрілецької зброї, підвищують мотивацію до виконання у майбутньому свого обов’язку як військовослужбовця. В нашій школі працює стрілецький гурток. Учні приходять на мої заняття із задоволенням. На вогневих тренуваннях я навчаю прийомам та правилам стрільби і метанню гранат, юнаки відпрацьовують нормативи, виконують неповне розбирання та складання АК, спорядження магазина патронами. Отриманні оцінки за виконання вправ враховуються під час тематичного оцінювання.
    Розділом «Стройова підготовка» передбачене одиночне стройове навчання учнів та стройова підготовка навчального відділення, під час яких учні оволодівають стройовими прийомами і діями. Заняття зі стройової підготовки дозволяють виховувати  в учнів гордість за Збройні Сили України,  дисциплінованість, охайність, уважність та наполегливість, сприяють формуванню в учнів правильної осанки при виконанні повсякденного кроку. 
     Під час вивчення тем розділу «Прикладна фізична підготовка» основною формою фiзичної пiдготовки є навчально-тренувальні заняття. Такі заняття проводжу у спортивній залі у вигляді змагань між учнями з виконанням нормативів. Під час складання заліків та нормативів я бов’язково враховую фізіологічні та психологічні особливості, стан здоров’я учнів, а також забезпечую безумовне дотримання правил і виконання вимог щодо безпеки життєдіяльності.  Уроки спрямовані на виконання учнями чітких стройових дій та якісного виконання вправ, формування навичок здорового способу життя.
     Значну увагу на своїх уроках я приділяю фізичному вихованню учнів. Це один з пріоритетних напрямків військово-патріотичної роботи, оскільки воно є важливим фактором формування в майбутніх захисників Вітчизни фізичного та морального здоров’я засобом удосконалення підготовки до виконання військового обов’язку в особливий період. Навчаю учнів техніці бігу на будь-якій місцевості, прийомам і способам подолання перешкод, треную у марш-кидках з макетом АК, протигазом, розучую гімнастичні вправи на перекладині, паралельних брусах.
    Учням ставлю завдання, завдяки яким вони вчаться переносити фізичні і психологічні навантаження, розвивають загальну витривалість, силу і швидкість. Кожного учня протягом навчального року перевіряю й оцінюю за всіма нормативними вправами програми. У процесі занять удосконалюються навички, набуті учнями на уроках фізичної культури. Всі шикування, пересування, стройові прийоми виконуються за командами і в порядку, визначеному стройовим Статутом Збройних сил України.
      Під час занять з предмета «Захист Вітчизни» учні знайомляться зі специфікою військової праці, готуються до виконання обов’язків солдата, дізнаються про особливості служби в Збройних силах України, виховують у собі якості, необхідні майбутньому воїнові.
     Викладання предмета «Захист Вітчизни» відкриває додаткові можливості для встановлення міжпредметних зв’язків, що підвищує не тільки пізнавальні, але і виховні якості учнів. Співпраця з учителями історії,  української  мови та літератури, правознавства, фізичної культури, основ здоров’я дозволяє реалізувати ідею виховання майбутнього захисника України. Адже, героїчне минуле, вірність бойовим традиціям, стійкість і мужність у роки суворих випробувань – яскравий приклад того, як треба любити свій народ, берегти рідну землю, міцно стояти на захисті її кордонів.
     Доречно відмітити, що особливої уваги заслуговує система позаурочної роботи з військово-патріотичного виховання, яка спрямована на формування в підростаючих захисників Вітчизни саме національно-патріотичних якостей, розвивати та відроджувати їх. Військово-патріотичне виховання учнів в нашій школі здійснює весь педагогічний колектив школи. Така робота проводиться в кожному класі, але найбільш досконало виражена через загальношкільні заходи:
     Щоб викликати зацікавленість до військової служби та до офіцерської професії в нашій школі організовуються зустрічі юнаків з ветеранами Другої світової війни, учасниками бойових дій в Афганістані, курсантами військових інститутів, військовослужбовцями Збройних сил України. Це допомагає учням глибше усвідомити самі поняття «Батьківщина», «захист Батьківщини», зрозуміти, що захист Вітчизни – священний обов’язок кожного громадянина. Виховання на прикладах героїчного минулого нашого народу має високий ідейно-політичний зміст і суспільно корисну спрямованість. Зустрічі з ветеранами, воїнами-афганцями, учасниками АТО залишають у душах і серцях учнів глибокі і незабутні сліди, вчать шанувати і пам'ятати історію свого народу. Пам'ять і турбота – це вдячність за наше сьогодення. Де нема пам'яті – там нема майбутнього.
     Кожного року я проводжу військово-спортивне свято «Козацькому роду – нема переводу» до Дня Збройних сил України серед учнів 9-11 класів нашої школи та міста. Під час проведення заходу учні змагаються у стройовій підготовці, де виконують стройові вправи, рухаються стройовим кроком та виконують стройову пісню. Захід містить багато різноманітних вправ, які показують загальну та фізичну підготовку учнів, удосконалюють знання з тем, що вивчаються на уроках «Захисту Вітчизни». Ще однією метою заходу є виховання на звичаях і традиціях українського козацтва. Це допомагає формувати національно свідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляду та спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.
     Нині формуються надійні і могутні Збройні сили України, що комплектуються випускниками навчальних закладів, які успадкували високий героїзм і славні традиції предків. Моральні цінності, набуті багатьма поколіннями захисників рідної землі, не втратили свого значення. Мої вихованці навчаються в різних військових навчальних закладах і проходять строкову та контрактну службу в різних видах та родах Збройних сил України. Учні нашої школи підтримують з ними зв'язок.
     Важливу роль у формуванні соціально-психологічної готовності учнівської молоді до захисту Вітчизни відводиться усвідомленню старшокласниками таких якостей, як військова мужність, звитяга, військова честь. Кожного року в нашому місті я беру участь у підготовці та проведенні міського заходу «День призовника». Учні зустрічаються з працівниками військово-облікового бюро міста Вугледар та працівниками Мар’їнського РВК, випускниками шкіл, які пройшли службу у ЗСУ та інших військових формуваннях, а також проводжають на строкову службу інших юнаків.
     Щорічно в місті Вугледар проводиться легкоатлетична естафета і спортивне свято, присвячені Дню визволення Донбасу від німецько-фашистських загарбників та Дню Перемоги, які перетворюються на велике масове спортивне свято всього міста. Кожного року в ці свята проходить урочиста хода та покладання квітів до Стелли 13-ти десантникам та меморіального каменю Захисникам Вітчизни. В цьому заході беруть участь учні нашої школи. Я багато років поспіль відповідаю за організацію ходи.
     Протягом останніх 15 років керую гуртком «Майбутній воїн», головною метою якого є підготовка молоді до служби в Збройних силах України. Всі ці роки гуртківці брали участь у шкільних, міських змаганнях й у фіналах обласної гри «Майбутній воїн» і були переможцями та призерами цих військових змагань. 
     Мої вихованці займаються у різних спортивних секціях міста і демонструють високі спортивні результати з різних видів спорту на міському, обласному, Всеукраїнському рівнях.
    Зазначу, що робота саме зі старшокласниками є найбільш важливою для реалізації завдань військово-патріотичного виховання. Рання юність – це період завершення шкільного і початок самостійного життя, усвідомлення особистісної відповідальності перед собою та оточенням, формування готовності до виконання громадянського обов’язку праці та захисту Вітчизни. Старшокласники осмислюють своє майбутнє, будують життєві плани, визначаються з перспективою навчально-професійної діяльності. У цьому віці відбувається інтенсивний процес формування світоглядних орієнтацій та морально-ціннісних настанов. У процесі навчання у школі в учнів закладається фундамент глибоких знань, формуються національна самосвідомість.
     Патріотизм – це любов і відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам. Історичне джерело патріотизму – це формування зв’язків з рідною землею, рідною мовою, народними традиціями, звичаями та культурою. Нині патріотизм покликаний дати новий імпульс духовному оздоровленню народу, формуванню в Україні громадянського суспільства, яке передбачає трансформацію громадянської свідомості, моральної, правової культури особистості, розквіту національної самосвідомості і ґрунтується на визнанні пріоритету прав людини.
    Курсу «Захист Вітчизни» відведено найважливіше місце у формуванні рис майбутнього захисника України, зміцненні патріотичних почуттів. Саме сьогодні актуальним і необхідним є формування в учнів бойового, морально-психологічного духу, спонукання до фізичного вдосконалення громадянина-патріота, вироблення глибокого розуміння громадського обов’язку, готовності у будь-який час стати на захист Батьківщини, прагнення оволодівати військовими і військово-технічними знаннями, а також вивчати бойові традиції та героїчні сторінки історії народу, його Збройних сил.
 
 
Миттєвості життя
Вхід на сайт
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0